وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ

لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا

مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ (٨١)

و ]به یاد آرید[ هنگامی که خداوند از پیامبران ] و پیروان آنها [ پیمان گرفت که هر گاه به

شما کتاب و حکمت دادم سپس ]در آینده[ فرستاد های برای شما آمدکه آنچه را در نزد

شماست تصدیق نمود، حتما باید به او ایمان آورید و او رایاری دهید. آ نگاه (به پیامبران)

فرمود: آیا اقرار کردید و در این باره پیمان مراپذیرفتید؟ گفتند: آری، اقرار کردیم. فرمود:

پس گواه و شاهد باشید و من نیز باشما از شاهدانم. 81

فمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (٨٢)

پس کسان یکه بعد از این روی برتابند، آنان فاسقان اند. 82

أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (٨٣)

آیا غیر از دین خدا می جویند؟ و همه کسان یکه در آسمان ها و زمین اند، خواه و ناخواه در

برابر او تسلیم اند. و همه به سوی او بازگردانده می شوند. 83

قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ

وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (٨٤)

]ای پیامبر،[ بگو: من و پیروانم به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل

و اسحاق و یعقوب و اسباط ]پیامبرانی از نسل یعقوب[فروفرستاده شده، و آنچه به موسی

و عیسی و دیگر پیامبران از جانب پروردگارشان عطاشده است ایمان آورد هایم و میان هیچ

یک از پیامبران فرقی نم یگذاریم و ماتسلیم و فرمانبردار خداییم. 84

وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٨٥)

و هرکس جز اسلام دین دیگری طلب کند، هرگز از او پذیرفته نم یشود و اودر آخرت از

زیانکاران است.85

تداوم هدایت

خداوند با لطف و رحمت خود، ما انسان ها را تنها نگذاشت و هدایت ما را بر عهده گرفت و

راهی را در اختیارمان قرار داد که همان راه مستقیم خوشبختی است.

در این درس می خواهیم به این سؤال بپردازیم که:

آیا خداوند یک راه و یک دین برای ما فرستاده، یا راه ها و ادیان متعددی در اختیارمان قرارداده

است؟

تدبّر در قرآن

به ترجمه آیات توجه کنید:

1-<< خداوند از دین همان را برایتان بیان کرد که نوح را بدان سفارش نمود. و آنچه را ما به تو

وحى کردیم و به ابراهیم و موسى و عیسى توصیه نمودیم، این بود که دین را به پا دارید، و

در آن تفرقه نکنید.>>

هدایت تشریعی

2- << قطعاً دین نزد خداوند، اسلام است و اهل کتاب در آن، راه مخالفت نپیمودند مگر پس از

آن که به حقانیّت آن آگاه شدند، آن هم به دلیل رشک و حسدی که میان آنان وجود داشت.>>

واحد بودن دین الهی علت وجود ادیان مختلف

3- <<]این دین[آیین پدرتان ابراهیم است و او شما را از پیش مسلمان نامید.>>

دین الهی واحد و یکتاست

4- << ابراهیم نه یهودى بود و نه مسیحى؛ بلکه یکتاپرست )حق گرا( و مسلمان بود.>>

حضرت ابراهیم پیرو دین اسلام بود

اکنون به این سؤالات پاسخ دهید:

الف( خداوند از پیامبران میخواهد تا در چه چیز تفرقه نکنند؟

در بر پا داشتن دین واحد الهی تفرقه نکنند.( آیهءشماره 1)

ب( دین مورد قبول نزد خداوند کدام است؟

دین مورد قبول نزد خداوند اسلام به معنی تسلیم بودن در برابر خداوند است.

(آیهء شماره 2)

ج( اهل کتاب )یهودیان و مسیحیان( درباره چه چیز اختلاف کردند؟ علت اختلاف آنها

چه بود؟

اهل کتاب در دین اسلام که همان دین واحد و مورد پسند خداست اختلاف افکندند و علت

اختلافشان رشک و حسادت بود.(آیهء شماره 2)

د( حضرت ابراهیم چه آیینی داشت؟

مسلمان بود و دین اسلام داشت (آیهء شماره 3و4)

ه( مسیحیان و یهودیان او را پیرو چه آیینی میدانستند؟

حضرت ابراهیم را پیرو دین یهودیت و مسیحیت می دانستند. (آیهء شماره 4)

دین الهی چیست و فرمان خداوند به همه پیامبران در این راستا چه می باشد؟

دین به معنای<<راه>> و <<روش>> است. راه و روشی که خداوند برای زندگی انسان ها برگزیده، همان

دین الهی است که بدان اسلام می گویند. بر اساس آیات قرآن کریم، خداوند یک دین برای انسان ها

فرستاده و به همه پیامبران فرمان داده است تا همان دین را در میان مردم تبلیغ کنند و راه تفرقه را در

پیش نگیرند. انبیاء هم این فرمان را اطاعت کرده و مأموریت خود را انجام داده اند. )

معنی لغوی دین چیست؟

دین به معنای<<راه>> و <<روش>> است.

حال شایسته است بدانیم:

1-چرا خداوند فقط یک دین برای هدایت بشر فرستاده است؟

2-با وجود یکی بودن دین، چرا خداوند پیامبران متعدد فرستاده است؟

3-چرا بعد از پیامبر اکرم پیامبر جدیدی نمی آید و پیامبری به ایشان ختم می شود؟

باید بتوانیم در ادامه درس به این سوالات پاسخ دهیم

فطرت مشترک ، منشاء دین واحد

معنی فطرت چیست؟

منظور از فطرت انسان چیست؟

فطرت به معنای نوع خاص آفرینش است. وقتی از فطرت انسان سخن می گوییم، منظور آفرینش

خاص انسان و ویژگی هایی است که خداوند در اصل آفرینش وی قرار داده است. از ابتدتی آفرینش

انسان تا کنون، اقوام مختلفی روی زمین زندگی کرده اند؛ این افراد با این که در برخی خصوصیات،

مانند نژاد، زبان و آداب و رسوم با یکدیگر تفاوت دارند، ولی همگان ویژگی های فطری مشترکی دارند. )

ویژگی های فطری انسان را نام ببرید؟

*از استعداد تفکر و قدرت اختیار برخوردار بود.

*فضیلت های اخلاقی مانند عدالت و خیرخواهی را دوست دارند و از رذائل اخلاقی مانند ظلم، حسادت

و دروغ بیزارند.

*به دنبال زیبایی ها،خوبی ها و کمالات نامحدودند.

*از فنا و نابودی گریزان و در جست وجوی زندگی جاودانه هستند.

چرا خداوند فقط یک دین برای هدایت بشرفرستاده است؟

به سبب این ویژگی های مشترک(علت)(فطرت) خداوند یک برنامه کلی به انسان ها ارزانی داشته،

تا آنان را به هدف مشترکی که در خلقتشان قرار داده است، (معلول)برسانند. همان طور که گفته شد

این برنامه،اسلامنام دارد که به معنای تسلیم بودن در برابر خداوند است.

(آیات مرتبط با دین واحد الهی: ) 1- سوره شورا 13 مفهوم آیه : دین الهی واحد و یکتا است.

2- آل عمران 19

مفهوم آیه : واحد بودن دین الهی و علت وجود ادیان مختلف( وجودادیان مختلف نتیجه (معلول)

ایستادگی رهبران دینی در برابر اسلام برای حفظ منافع دنیوی بود(علت).)

3- حج 78 مفهوم آیه دین الهی واحد و یکتا است .

4- آل عمران 67 مفهوم آیه : حضرت ابراهیم (ع) نیز پیرو دین اسلام بود.

در این برنامه از انسان خواسته می شود تا با اندیشه در خود وجهان هستی، به ایمان قلبی دست

یابد.(برنامه های اعتقادی اسلام)

محور های اصلی دین واحد در ایمان قلبی چیست؟

ایمان به :

*خدای یگانه و دوری از شرک(اصل توحید)

*فرستادگان الهی و راهنمایان دین (اصل نبوت)

*سرای آخرت، و پاداش و حسابرسی عادلانه(اصل معاد)

*عادلانه بودن نظام هستی( اصل عدل)

و در حیطة عمل، از انسان می خواهند با ایمانی که کسب کرده است، تلاش نماید تا :( برنامه

های عملی اسلام)

محور های اصلی دین واحد در حیطه عمل چیست؟

*با انجام واجبات دین و ترک حرام های آن، خداوند را عبادت و بندگی کند.

*فضایل اخلاقی مانند عفت، راستگویی و امانت داری را کسب نماید و از رذائل اخلاقی، مانند ظلم،

نفاق، دروغ و ریا دوری کند.

*جامعه ای دینی بر اساس عدالت بنا نماید.

تفاوت تعالیم پیامبران الهی درچیست؟

همه پیامبران الهی، مردم را به این امور فراخوانده اند. به همین دلیل، محتوای اصلی دعوت پیامبران

یکسان است و همه آنها یک دین آورده اند. با این وجود، تعالیم انبیا در برخی احکام فرعی، متناسب

با زمان و سطح آگاهی مردم و نیازهای هر دوره با دوره ای دیگر تفاوت داشته است؛ مثلا همه پیامبران،

امت های خود را به نماز دعوت کرده اند، اما در شکل و تعداد آن تفاوتهایی بوده است؛ البته این قبیل

تفاوت ها سبب تفاوت در اصل دین نشده است.

علل فرستادن پیامبران متعدد را نام ببرید؟

الف) استمرار و پیوستگی در دعوت

ب) رشد تدریجی سطح فکر مردم

ج) تحریف تعلیمات پیامبر پیشین

از علل فرستادن پیامبران متعدد، استمرار و پیوستگی در دعوت را توضیح دهید.(استمرار

پیوستگی دعوت پیامبران چه ثمراتی داشت؟)

الف) استمرار و پیوستگی در دعوت

لازمه ماندگاری یک پیام، تبلیغ دائمی و مستمرّ آن است. پیامبران الهی با ایمان استوار و تلاش بی

مانند، در طول زمان های مختلف دین الهی را تبلیغ می کردند. آنان سختیها را تحمل می کردند تا

خداپرستی، عدالت طلبی و کرامت های اخلاقی میان انسا نها جاودان بماند و گسترش یابد و شرک

و ظلم و رذائل اخلاقی از بین برود. این تداوم سبب شد تا تعالیم الهی جزء سبک زندگی و آداب و

فرهنگ مردم شود و دشمنان دین نتوانند آن را به راحتی کنار بگذارند.

از علل فرستادن پیامبران متعدد، رشد تدریجی سطح فکر و مردم را توضیح دهید.(چرا

سطح فکر مردم یکی از علل آمدن پیامبران متعدداست؟)

ب) رشد تدریجی سطح فکر مردم

علت دیگر فرستادن پیامبران متعدد، رشد تدریجی فکر و اندیشه و امور مربوط به آن، مانند دانش و

فرهنگ می باشد. از این رو، لازم بود تا در هر عصر و دوره ای پیامبران جدیدی مبعوث شوند، تا همان

اصول ثابت دین الهی را در خور فهم و اندیشه انسان های دوران خود بیان کنند و متناسب با درک آنان

سخن گویند. در حقیقت، هر پیامبری که مبعوث می شد، درباره توحید، معاد، عدالت، عبادت خداوند

و مانند آن سخن گفته، اما بیان او در سطح فهم و درک مردم زمان خود بوده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره رشد تدریجی سطح فکر مردم چه می فرماید؟

پیامبر اکرم می فرماید:

اِنّا مَعاشِرَ الاَنِبیاِء اُمِرنا ما پیامبران مأمور شده ایم

اَن نُکِلّمَ النّا س عَلی قَدرِ عُقوِلهِم

که با مردم به اندازه عق لشان سخن بگوییم

مفهوم حدیث: رشد سطح فکر مردم یکی از علت های آمدن پیامبران متعدد بوده است.

از علل فرستادن پیامبران متعدد،تحریف تعلیمات پیامبر پیشین را توضیح دهید؟ صورت

دیگر سوال: (چرا پس از مدتی تعالیم پیامبران فراموش می شد یا تغییر می کرد؟)

ج) تحریف تعلیمات پیامبران پیشین: به علت ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی

و عدم توسعه کتابت، تعلیمات انبیاء به تدریج فراموش می شد، یا به گونه ای تغییر می یافت که با

اصل آن متفاوت می شد؛ بر این اساس، پیامبران بعدی می آمدند و تعلیمات اصیل و صحیح را بار دیگر

به مردم ابلاغ می کردند.)

پاسخ سؤالات شما

برخی این سؤال را می پرسند که اگر خداوند پیامبران را برای هدایت تمامی انسان ها

فرستاده است، پس چرا همه پیامبران در منطقۀ خاورمیانه مبعوث شده اند و ما پیامبری

که در آفریقا یا اروپا مبعوث شده باشد، نداریم؟

در پاسخ باید گفت: ادّعای بعثت همه پیامبران در منطقه خاورمیانه از اساس باطل

است؛ زیرا:

1- بنابر فرمایش خداوند در قرآن کریم، هیچ امتى در گذشته نبوده مگر اینکه برای آن

هشداردهنده، راهنما و پیامبری فرستاده شده است؛ این آیات به صراحت اعلام مى کنند

که هیچ قومى بر روى کره زمین از نعمت نبوت و هدایت الهى محروم نبوده و نخواهد بود.

برخی از این آیات عبارت اند از:

.وَ إن مِن اُمَّة الّ خَلا فیها نَذیرٌ سوره فاطر 24: و هر امّتى در گذشته انذارکننده اى

داشته است!

وَ لَقَدْ بَعَثنَا فی کُلّ اُمٍّة رَسُولاً اَنِ اعبُدُوا اللّهَ وَ اجتَنبُوا الطّاغوتَ: نحل 36 ما در هر امتى

رسولى برانگیختیم که: خداى یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید!.

إِنَّما أَنتَ مُنِذرٌ وَ لکُلِّ قَومٍ هاٍد: . سوره رعد 7 جز این نیست که تو بیم دهنده اى و هر

قومى را هدایت گری است.

2- در قرآن کریم، تصریح شده که نام بسیاری از پیامبران در این کتاب شریف نیامده است:

. سورهغافر آیه78و سورهنساء آیه164 یکصدوبیست وچهار هزار پیامبر از سوی خداوند

مبعوث شده اند که تنها حدود30نفر از آنها در قرآن نام برده شده است؛ اگر قرار بود فقط

نام پیامبران در قرآن ذکر شود تصور کنید که حجم قرآن چقدر می شد! از همین جهت، ما

اسامی بسیاری از پیامبران مناطق آسیای شرقی، اروپا و امریکا و آفریقا را در دست نداریم.

چکیده سخن اینکه، نمى توان وجود پیامبران را به منطقه خاورمیانه محدود دانست، بلکه

همانگونهکهبیانشد،هیچقومىبرروىزمینازهدایتپیامبرانمحرومنبودهاست.

چرا فقط خداوند می تواند زمان ختم نبوت را تعیین کند؟

عوامل ختم نبوت

از آنجا که خداوند پیامبران را می فرستد، و اوست که نیاز یا عدم نیاز به پیامبر را در هر زمان تشخیص

می دهد، تعیین زمان ختم نبوت نیز با خداست. زیرا اوست که دقیقاً می داند عوامل ختم نبوت فراهم

شده یا نه. مثلاً یکی از عوامل بی نیازی از آمدن پیامبر جدید، حفظ کتاب آسمانی از تحریف و وجود آن

در میان مردم است. اما تشخیص اینکه در چه زمانی مردم به مرحله ای می رسند که می توانند کتاب

آسمانی خود را حفظ کنند، در توانایی انسان نیست و فقط خداوند از چنین علمی برخوردار است. بنابر

این، با توجه به اعلام ختم نبوت در زمان حضرت محمد(ص) ، در می یابیم که عوامل بی نیازی از پیامبر

جدید فراهم بوده است.

عوامل ختم نبوت را نام ببرید؟

1ـ آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ کامل زندگی

2ـ حفظ قرآن کریم از تحریف

3ـ وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم(ص)

4ـ پویایی و روزآمد بودن دین اسلام

از عوامل ختم نبوت آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ کامل زندگی را توضیح دهید.

( رشد سطح فکر مردم چه ارتباطی با ختم نبوت دارد؟)

1ـ آمادگی جامعۀ بشری برای دریافت برنامۀ کامل زندگی:

پایین بودن سطح درک انسان ها و عدم توانایی آنان در گرفتن برنامه کامل زندگی از عوامل تجدید

نبوت ها بود. در عصر نزول قرآن، با اینکه مردم حجاز سطح فرهنگی پایینی داشتند، اما آمادگی فکری

و فرهنگی جوامع مختلف به میزانی بود که می توانست کامل ترین برنامه زندگی را دریافت و حفظ کند

و به کمک آن، پاسخ نیازهای فردی و اجتماعی خود را به دست آورد. به همین جهت می بینیم که با

ورود اسلام به سرزمین های دیگری مانند ایران، عراق، مصر و شام نهضت علمی و فرهنگی بزرگی

آغاز شد دانشمندان و عالمان فراوانی ظهور کردند.

( اِنّا مَعاشِرَ الاَنِبیاِء اُمِرنا ما پیامبران مأمور شده ایم اَن نُکِلّمَ النّا س عَلی قَدرِ عُقوِلهِم که با مردم

به اندازه عق لشان سخن بگوییم با این موضوع ارتباط مفهومی دارد.)

از عوامل ختم نبوت حفظ قرآن کریم از تحریف را توضیح دهید. نوع دیگر سوال:( چرا قرآن

کریم نیاز به تصحیح ندارد؟)

2ـ حفظ قرآن کریم از تحریف :

با تلاش و کوشش مسلمانان و در پرتو عنایت الهی و با اهتمامی که پیامبر اکرم در جمع آوری و

حفظ قرآن داشت، این کتاب دچار تحریف نشد و هیچ کلمه ای بر آن افزوده یا از آن کم نگردید.به

همین جهت این کتاب نیازی به<<تصحیح>> ندارد و جاودانه باقی خواهد ماند.

از عوامل ختم نبوت وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم(ص) را توضیح دهید. نوع دیگر

سوال:( امام را چه کسی تعیین کرد و ثمرات امام معصوم در جامعه چه بود؟)

3ـ وجود امام معصوم پس از پیامبر اکرم(ص):

تعیین امام معصوم از طرف خداوند سبب شد که مسئولیت های پیامبر(ص)، به جز دریافت وحی

ادامه یابد و جامعه کمبودی از جهت رهبری و هدایت نداشته باشد.

از عوامل ختم نبوت پویایی و روزآمد بودن دین اسلام را توضیح دهید. نوع دیگر

سوال:( کدام ویژگی اسلام سبب ماندگاری همیشه آن در بین مردم شد؟)

4ـ پویایی و روزآمد بودن دین اسلام:

دینی می تواند برای همیشه ماندگار باشد که بتواند به همه سؤال ها و نیازهای انسان ها در

همه مکان ها و زمان ها پاسخ دهد. دین اسلام ویژگی هایی دارد که می تواند پاسخ گوی نیازهای

بشر در دوره های مختلف باشد. یکی از این ویژگی ها وجود دو ودسته قوانین ثابت متغیر، متناسب

با نیازهای ثابت و متغیر بشر است.

نیاز های ثابت و متغیر را تعریف کنید و راه پاسخ به هر کدام چیست؟

توضیح اینکه، انسان در زندگی فردی و اجتماعی دو دسته نیاز دارد؛ نیازهای ثابت همانند امنیت،

عدالت، دادوستد با دیگران، تشکیل خانواده، تعلیم و تربیت و حکومت.این نیازها همواره برای بشر

وجود داشته است و از بین نمی روند. دین اسلام نیز برای تأمین هر کدام از این نیازها قوانین ثابت

و مشخصی دارد.

دسته دیگر، نیازهای متغیر هستند که از درون همین نیازهای ثابت پدید می آیند؛ مثلاً داد و ستد،

یک نیاز ثابت است.قرآن کریم برای این نیاز ثابت،

یک قاعده و اصل ثابت دارد وآن قاعده این است که:

أَحَلَّ اللّهُ البَیعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا؛ خداوند معامله را حلال کرده است، اما ربا را حرام.)

مفهوم آیه : حلال بودن معامله وحرام بودن ربا

(این آیه اشاره به یک قاعده و اصل ثابت در دادوستد دارد و خداوند معامله و دادوستد را

حلال کرده است اما ربا حرام است.)

دین اسلام چه راهی را برای پاسخ به نیاز های متغیر انسان در نظر گرفته است؟

اما شیوه داد و ستد، ممکن است در هر زمان تغییر کند؛ مثلاً یک روز کالا را با کالا عوض می کردند،

روز دیگر به جای کالا سکه می گرفتند، بعدها پول اعتباری، یعنی اسکناس به بازار آمد و امروزه قرار

دادهای بانکی، معامله ها را تنظیم می کنند. در هریک از این موارد، ربا شکل خاصی پیدا می کند که

باید تشخیص داده شود. این شکل های خاص نیازهای متغیر ما هستند که فقیهان و مجتهدان براساس

آن اصل ثابت، و با تحقیق و مطالعه در کتاب و سنّت، شکل های خاص ربا و معامله در این زمان را معین

می کنند و به کسانی که مجتهد نیستند اعلام می کنند تا مطابق با آن عمل کنند.)

اختیارات حاکم و نظام اسلامی چگونه سبب پویایی دین اسلام شده است؟

در کنار قوانین ثابت و متغیّر، اسلام برای اختیارات ویژه ای در نظر گرفته است که این اختیارات بیشتر

در حاکم نظام اسلامی مواردی است که یک مورد مهم با یک مورد مهم تر در تضاد قرار می گیرد و شرایط

ویژه ای پیش می آورد که نیازمند قانون جدید است و حاکم اسلامی می تواند این قانون جدید را وضع کند.

به عنوان مثال، در دین اسلام هر کس نسبت به مالی که از راه حلال به دست آورده است، اختیار دارد و

می تواند آن را به اختیار خود، در هر جا و مکانی که می خواهد، در امور مشروع مصرف کند. اما اگر

حکومت اسلامی تشخیص دهد که برای استقلال ی و اقتصادی کشور لازم است خرید و فروش

برخی کالاها محدود شود، می تواند با وضع احکام و مقرّراتی، تجارت آزاد را محدودکند و مقرّرات ویژه ای

برای صادرات و واردات اجناس وضع نماید.همچنین نظام اسلامی می تواند برای حمایت از تولید ملی و

اشتغال بیشتر جوانان و بیکار نشدن کارگران مانع ورود کالاهایی شود که امکان تولید آنها در کشور وجود

دارد و مردم می توانند آن را تولید کنند.

کامل ترین دین الهی چیست؟

(بر اساس ویژگی هایی که بیان شد، دین آخرین پیامبر الهی، کامل ترین و شایسته ترین برنامه برای

هدایت تمامی انسان ها در همه زمان هاست و دیگر نیازی به آمدن پیامبر جدید نیست.)

یکی خط است زاول تا به آخر براوخلق جهان گشته مسافر

در این ره، انبیاچون ساربان اند دلیل و رهنمای کاروان اند

وز ایشان سید ما گشته سالار هم او اول هم او آخر در این کار

بر اوختم امده پایان این ره براو نازل شده <<ادعوا الیالله>>

شده اوپیش و دل ها جمله در پی گرفته دست جان ها دامن وی

بیت اول : به واحد بودن دین الهی اشاره دارد و با آیاتی که این موضوع را بیان می کنند، هم مفهوم

می باشد.

1- سوره شورا 13 مفهوم آیه : دین الهی واحد و یکتا است.

2- آل عمران 19 مفهوم آیه : واحد بودن دین الهی و علت وجود ادیان مختلف

3- حج 78 مفهوم آیه دین الهی واحد و یکتا است .

بیت سوم و چهارم : اشاره به مسئله ختم نبوت دارد.

آمدن پیامبران جدید نشانه چه چیزی بوده است؟


نوع دیگر سوال
:(وقتی خداوند پیامبر جدیدی برای هدایت مردم می فرستد، وظیفه پیروان

پیامبر قبل چیست؟آیا ادامه پیروی از دستورات پیامبر قبلی، مورد قبول خداوند است؟)

وظیفه پیروان پیامبران گذشته

خداوند فقط یک دین و یک راه برای هدایت انسان ها فرستاده است که از آن به <<اسلام >> تعبیر

می شود. هر یک از پیامبران، این دین الهی را در خور فهم و اندیشه انسان های دوران خود بیان

کرده اند. آمدن پیامبر جدید(معلول) و آوردن کتاب جدید نشانگر این است که بخشی از تعلیمات

پیامبر قبلی، اکنون نمی تواند پاسخ گوی نیازهای مردم باشد(علت). هر پیامبری که می آمد به

آمدن پیامبر بعدی بشارت می داد و بر پیروی از او تأکید م یکرد. بنابراین، وجود دو یا چند دین در یک

زمان نشانگر این است که پیروان پیامبر قبلی به آخرین پیامبر ایمان نیاورد هاند و این کار به معنای

سرپیچی از فرمان خدا و عدم پیروی از پیامبران گذشته است.)

چرا اسلام تنها راه رسیدن به رستگاری در رنیا و آخرت است؟ قرآن در این باره چه می گوید؟

علاوه بر این(امروزه به جز قرآن کریم هیچ کتاب آسمانی دیگری وجود ندارد که بتوان گفت محتوای آن

به طور کامل از جانب خداست (علت)و انسان ها آن را کم و زیاد نکرده اند و با اطمینان خاطر بتوان از آن

پیروی کرد. بنابراین، تنها دینی که می تواند مردم را به رستگاری دنیا وآخرت برساند اسلام است(معلول))

وَ مَن یَبتَغِ غَیرَ الِسلامِ دینًا و هر کس که دینى جز اسلام اختیار کند

فَلَن یُقبَلَ مِنهُ از او پذیرفته نخواهد شد(علت)

وَ هُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرینَ و در آخرت از زیان کاران خواهد بود.(معلول)

مفهوم آیه : اسلام برترین دین الهی است.

این آیه با آیه ی <<إنّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إمَّا شَاکِرًا وَ إمّا کَفُورًا>>

(هدایت تشریعی)هم مفهوم است.

چرا می گوییم مسلمانان به همه پیامبران ایمان دارند؟

برخی تصور می کنند پیامبران مانند فروشندگان کالا هستند که هر کدام برای خود مغازه ای باز کرده و

کالای خود را تبلیغ می کنند و مردم می توانند بین آن کالاها یکی را انتخاب نمایند. در صورتی که پیامبران

مانند معلمان یک مدرسه اند که پایه های مختلف تحصیلی را به ترتیب تدریس می کنند و هر کدام مطالب

سال قبل را تکمیل می کنند. آنان مردم را به سوی خدا دعوت می کردند نه به سوی خود، و همه یک راه

و یک سخن داشته اند و همه یکدیگر را تأیید کرده اند. بنابراین، اگر کسی به آخرین پیامبر الهی ایمان بیاورد

در واقع به تمام پیامبران سابق نیز ایمان آورده است.)

درس اول هدایت الهی

درس دوم تداوم هدایت

درس سوم معجزه جاویدان

درس چهارم مسئولیت های پیامبر (ص)

درس پنجم امامت ، تداوم رسالت

دین ,پیامبران ,خداوند ,پیامبر ,اسلام ,مردم ,دین الهی ,دین اسلام ,ختم نبوت ,را به ,انسان ها ,وجود ادیان مختلف ,فرستادن پیامبران متعدد، ,برای دریافت برنامۀ ,هدایت تمامی انسان

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

baghebloru به وبلاگ کودک و نوجوان خوش آمدید دانلود رایگان ameneh1 ضمیر نا آرام... خرید کتاب های کمک آموزشی در تهران دانلود فایل صوتی حقوقی کویر رایانه damon21 rangincamantc