درس 4 مسئولیت های پیامبر (ص)

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى

الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالا بَعِيدًا (٦٠)

آیاندیدهایكسانىراكهادعامیکنندبهآنچهبهسوىتونازلشدهوبهآنچهپیشازتونازلگردیده

ایمانآوردهاند، (امادرعینحال)مىخواهندداورىمیانخودرانزدطاغوتببرند،بااینكهفرمان

یافتهاندبدانكفرورزندوشیطانمىخواهدآنانرابهبیراههاىكهباحقفاصلهاىدورودرازدارد،

سوقدهد. 60

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا (٦١)

وهنگامىكهبهآنانگفتهمىشود:بهسوىآنچهخدانازلكردهوبهسوىاینپیامبربیایید،منافقان

رامىبینىكهازتوسختروىبرمى تابند. 61

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلا إِحْسَانًا وَ

تَوْفِيقًا (٦٢)

پسچگونهخواهدبودحالآنهاآنگاهكهبراثركارىكهبهدستخودكردهاندگزندىبهآنانرسد،سپس

نزدتوآیندوبهخداسوگندخورندكههدفماازبردنداورىنزددیگرانچیزىجزنیكى(رنجنرساندن

بهتو)وسازش (میانمشاجرهكنندگان) نبود؟ 62

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلا

بَلِيغًا (٦٣)

اینانكسانىاندكهخداآنچهراكهدردلدارندمىداند؛پسازآنانروىبگردانواندرزشاندهوبهایشان

دربارهخودشانگفتاررسا ]مؤثروسودمند[ بگو. 63

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ

وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا (٦٤)

ماهیچپیامبرىرانفرستادیممگربراىاینكهبهاذنخدادرهمهامورازاوپیروىشود؛اگرآنانپس

ازآنكهبرخودستمكردندنزدتومىآمدندوازخداآمرزشمىخواستندوپیامبرنیزبراىآنانطلب

آمرزشمىكرد،قطعاًخداراتوبهپذیرومهربانمىیافتند. 64

فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا

قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (٦٥)

ولیچنیننیست؛بهپروردگارتسوگند،آنانمؤمننیستندمگراینکهتورادرآنچهمیانشانمایه

اختلافاستبهداوریطلبند،آنگاهازداورىتودرخود،احساسهیچگونهناخرسندیوناراحتینكنند

وكاملاًتسلیمحكمتوباشند.65

مسئولیتهایپیامبر(ص)

پیامبراکرم(ص)،بهعنوانآخرینپیامرسانالهی،بهمدتبیستوسهسالمردمرابهآخرینو

کاملترینبرنامههدایتفراخواندوبرایرستگاریآنانونجاتشانازگمراهی،تلاشبسیاریکرد

وبااستقامتوصبریبیمانند،وظیفهسنگینرسالترابهپایانرساند. درایندرس،بهاینسؤال

میپردازیمکه:

خداوندمتعالچهمسئولیتهاووظایفیرابرعهدهآنحضرتگذاشتهاست؟

تعلیماتقرآنکریموسیرهرسولخدا(ص)نشانمیدهدکهایشانبهعنوانفرستادهخداوند،

سهمسئولیتمهمراعهدهداربود:

1-مسئولیت های پیامبر را نام ببرید؟

1-دریافتو ابلاغ وحی

2-تعلیم و تبیین تعالیم قرآن(مرجعیت دینی)

3-اجرای قوانین الهی با تشکیل حکومت اسلامی(ولایت ظاهری)

2-از مسولیت های پیامبر دریافت و ابلاغ وحی را تو ضیح دهید؟

1-دریافت و ابلاغ وحی:

رسول خدا (ص)آیات قرآن کریم را به طور کامل از فرشته وحی دریافت می کرد و بدون ذرّه ای کم

یا زیاد به مردم می رساند.

پیامبر اکرم (ص) این مسئولیت را به طور کامل انجام داد و همه آیات قرآن را برای مردم خواند. همچنین

نویسندگانی را مأمور نوشتن قرآن نمود. عده زیادی نیز با اشتیاق، آیات قرآن را فرا می گرفتند و در سینه

خود حفظ و به آن عمل می کردند.

یکی از یاران پیامبر، به نام عبدالله بن مسعود می گوید:

یکی از یاران پیامبر، به نام عبدالله بن مسعودچه می گوید؟

<<ما ده آیه از قرآن را از پیامبر فرا می گرفتیم و بعد از اینکه در معنای آن تفکر می کردیم و به آن عمل

می نمودیم، بار دیگر برای یاد گرفتن آیات بعدی، نزد پیامبر می رفتیم>>

منظور از کاتبان و حافظان وحی چیست؟

نویسندگان قرآن را کاتبان وحی و آنان که قرآن را به خاطر سپرده و حفظ می کردند حافظان وحی

می نامیدند. اولین و برترین کاتب و حافظ قرآن کریم، حضرت علی (ع) بود.

از مسولیت های پیامبر تعلیم و تبیین تعالیم قران را تو ضیح دهید؟

2-تعلیم و تبیین تعالیم قرآن(مرجعیت دینی):

پیامبر اکرم (ص)، علاوه بر رساندن وحی به مردم، وظیفه تعلیم و تبیین آیات قرآن کریم را نیز بر عهده

داشت تا مردم بتوانند به معارف بلند این کتاب آسمانی دست یابند و جزئیات احکام و قوانین را بفهمند

و شیوه عمل کردن به آن را بیاموزند. از این رو، گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی

برای فهم عمیق آیات الهی است و مسلمانان با مراجعه به گفتار و رفتار آن حضرت، به معنای واقعی

بسیاری از معارف قرآن پی می برند و شیوه انجام دستورات قرآن را می آموزند. ما هم اکنون، نماز، روزه،

حج و بسیاری دیگر از وظایف خود را که کلیات آنها در قرآن کریم آمده است، مطابق گفتار و رفتار رسول

خدا (ص) انجام می دهیم. به راستی که ایشان اوّلین و بزرگ ترین معلم قرآن بوده است.

3-اجرای قوانین الهی با تشکیل حکومت اسلامی(ولایت ظاهری)

از مسولیت های پیامبر اجرای قوانین الهی و تشکیل حکومت اسلامی را تو ضیح دهید؟

مسئولیت دیگر پیامبر اکرم (ص) ولایت بر جامعه است. ولایت به معنای سرپرستی و رهبری است.

ایشان به محض اینکه مردم مدینه اسلام را پذیرفتند، به این شهر هجرت کرد و به کمک مردم آن

شهر (انصار( وکسانی که از مکه آمده بودند )مهاجران(، حکومتی را که بر مبنای قوانین اسلام

اداره می شد، پی ریزی نمود.

بر اساس حدیثی از امام باقر اسلام بر چند پایه استوار است و کدام یک از اهمیت بالایی

بر خوردار است؟

روايات متعددي از معصومين عليهم السلام نقل شده است كه ( اسلام را بر (پنج پايه)

استوار دانسته و از ميان آن ها (ولايت) را مهم ترين پايه شمرده اند . از جمله آن ها اين

حدیث از امام باقر (ع) است :

بني الاسلام علي خمس اسلام بر پنج پايه استوار است

علي الصلاة و اكاة بر نماز و زكات

والصوم و الحج و الولاية و روزه و حج و ولايت

و لم يناد بشي ء و به چيزديگري دعوت نشده ،

كما نودي بالولاية آن طور كه به ولايت دعوت شده است)

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی:

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی نام ببرید؟

الف-ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام

ب( ضرورتپذیرشولایتالهیونفیحاکمیتطاغوت

ضرورت اجرای احکام اجتماعی را تو ضیح دهید؟

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی ممکن است این سؤال مطرح شود که

چراجامعهاسلامینیازمندحکومتاسلامیاست؟

وچراولایتوحکومت،یکیازمهمتریندستوراتاسلامیشمردهشدهاست؟

در پاسخ به این سؤال، دلایل زیادی ذکر شده که به دو مورد آن اشاره می کنیم:

الف)ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام:اسلام یک دین کاملاً اجتماعی است؛ یعنی علاوه بر

توجه به فرد، به زندگی اجتماعی نیز توجه کامل دارد و تا آنجا که مقدور بوده، به برخی احکام فردی،

همچون عبادت نیز جنبه اجتماعی داده است؛ مثلاً نماز جماعت را از نماز فرادی برتر دانسته و برای

آن ثواب بیشتری قرار داده است.

اصولاً یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم، جامعه ای بر پایه عدل بنا کنند و روابط مردمی و

زندگی اجتماعی خود را بر اساس قوانین عادلانه بنا نهند. این هدف بزرگ بدون وجود یک نظام حکومتی

سالم، میسر نیست

آیا می شود که خداوند هدفی را برای ارسال پیامبر خود تعیین کند، ولی ابزار و شیوه رسیدن به آن را

نادیده بگیرد؟ همچنین قرآن کریم احکام اجتماعی متعددی دارد؛ مانند خمس، زکات، حقوق و مسئولیت

های خانواده و جامعه، امر به معروف، نهی از منکر، مبارزه با ظلم و جهاد با گران و ستمکاران .

روشن است که اجرای این قوانین، بدون تشکیل حکومت امکان پذیر نیست.

ولایت الهی را تعریف کنید؟

ب( ضرورتپذیرشولایتالهیونفیحاکمیتطاغوت: ولیّ و سرپرست حقیقی انسان ها خداست

(علت) و به همین جهت، فرمانبرداری و اطاعت از دستورهای او و کسانی که خودش معیّن کرده، ضروری

و واجب است.(معلول) اجرای هر قانون و پیروی از هرکس، هنگامی صحیح است که به گونه ای به قانون

الهی و فرمان او بازگردد.

ولایت طاغوت را تعریف کنید؟

کسانی که به مردم فرمان می دهند و قانونگذاری می کنند، در حالی که فرمان و قانونشان نشأت گرفته

و انجام دستورهای وی بر >> طاغوت << نامیده می شوند. پذیرش حکومت >> طاغوت << ، از فرمان الهی

نیست نباشد؛ >> طاغوتی << مسلمانان حرام است. بنابراین، لازم است در جامعه، حکومتی وجود داشته

باشد که یعنی مورد پذیرش خداوند باشد و دستورات الهی را که در قرآن و روایات آمده است، به اجرا درآورد.

تدبّر در قرآن

در آیات زیر تفکر کنید و مشخص کنید که دلایل مطرح شده در بحث ضرورت حکومت اسلامی،

با کدام یک از آیات زیر مرتبط است.

1-اَلَم تَرَ الَی الَّذینَ یَزعُمُونَ اَنَّهم ءَامَنوُا بما اُنِزلَ الَیکَ وَ مَا اُنِزلَ مِن قَبِلکَ یُریدُونَ اَن یَتَحَاکَموا

اِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِه و یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُضِلَّهم ضَلَلً بِعیدا

<<آیا ندیده ای کسانی که گمان می برند به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پیش از تو نازل شده

ایمان دارند، اما می خواهند داوری به نزد طاغوت برند، حال آنکه به آنان دستور داده شده که

به آن کفربورزند و شیطان می خواهد آنان را به گمراهی دور و درازی بکشاند>>.

2- لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بالبِیّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لیَقومَ النّاسُ بالِقسطِ << به راستی

که پیامبرانمان را همراه با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان نازل

کردیم تا مردم به اقامه عدل و داد برخیزند>>.

آیه دلیل

آیه 60 سوره نساء پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت

آیه 25 سوره حدید ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام

— امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، بزرگ ترین شخصیت عصر حاضر است که

به تبیین ضرورت حکومت اسلامی پرداخته و با بیان روشنگرانه خود، توجه مردم را بدان جلب

کرده است. در سخنانی که از ایشان نقل می شود، بیندیشید و ببینید که با کدام یک از دلایل

تشکیل حکومت ارتباط دارد؟

سخنان امام خمینی دلیل

به این دلیل که هر نظام ی غیراسلامی، نظامی شرک آمیز است، ما موظفیم آثار

شرک >> طاغوت << است، چون حاکمش را از جامعه مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم و

از بین ببریم.

پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت

اَلَم تَرَ الَی الَّذینَ یَزعُمُونَ اَنَّهم ءَامَنوُا بما اُنِزلَ الَیکَ وَ مَا اُنِزلَ مِن قَبِلکَ یِریدُونَ اَن یَتَحَاکَموا

اِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِه و یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُضِلَّهم ضَلَلً بِعیدا

مذهب اسلام هم زمان با اینکه به انسان می گوید که خدا را عبادت کن و چگونه عبادت کن،

به او می گوید چگونه زندگی کن و روابط خود را با سایر انسان ها چگونه باید تنظیم کنی و

حتی جامعه اسلامی با سایر جوامع چگونه روابطی باید برقرار نماید. هیچ حرکتی و عملی

از فرد و جامعه نیست، مگر اینکه مذهب اسلام برای آن حکمی مقرر داشته است.

ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام

لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بالبِیّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لیَقومَ النّاسُ بالِقسطِ

ولایت معنوی رسول خدا(ص) را تو ضیح دهید؟

ولایت معنوی رسول خدا(ص):

همان طور که دیدیم، رسول خدا از طرف خداوند، مسئول تشکیل حکومت و اجرای قوانین اسلام است

؛ یعنی ولایت و سرپرستی جامعه را بر عهده دارد و این، همان ولایت ظاهری است.اما آن حضرت

ولایت معنوی را نیز عهده دار است. ولایت معنوی همان سرپرستی و رهبری معنوی انسان هاست

که مرتبه ای برتر و بالاتری از ولایت ظاهری شمرده می شود.

اینولایتچیستوچگونهانجاممیپذیرد؟

رسول خدا (ص)با انجام وظایف عبودیت و بندگی و در مسیر قرب الهی (علت) به مرتبه ای از کمال

نائل شد (معلول)که می توانست عالم غیب و ماورای طبیعت را مشاهده کند و به اذن الهی در عالم

خلقت تصرف نماید. به طور مثال، به اذن الهی قادر بود بیمار را شفا بخشد، بلایی را از شخص یا جامعه

دور نماید و حاجات مردم را در صورتی که صلاح آنها در آن باشد، برآورده سازد. ایشان با استفاده از این

قدرت و ولایت، دل های آماده را نیز هدایت می کند. البته این هدایت، یک کار ظاهری، یعنی از طریق

آموزش معمولی و عمومی نیست؛ بلکه از طریق امداد غیبی و الهامات و مانند آن، صورت می گیرد

رسول خدا چگونه ولایت را به دست آورد و اعمال می فرمود؟

رسول خدا (ص) با انجام وظایف عبودیت و بندگی و در مسیر قرب الهی به مرتبه ای از کمال نائل شد

که می توانست عالم غیب و ماورای طبیعت را مشاهده کند و به اذن الهی در عالم خلقت تصرف نماید.

به طور مثال، به اذن الهی قادر بود بیمار را شفا بخشد، بلایی را از شخص یا جامعه دور نماید و حاجات

مردم را در صورتی که صلاح آنها در آن باشد، برآورده سازد.

میزان بهره مندی انسانها از هدایت پیامبر به چه چیزی بستگی دارد؟

میزان بهره مندی انسان ها از این هدایت به درجه ایمان و عمل آنان بستگی دارد. هر قدر درجه ایمان

و عمل انسان ها بالاتر باشد،(علت) استعداد و لیاقت دریافت هدایت های معنوی را بیشتر کسب

می کنند.(معلول)

15-نمونه کامل هدایت معنوی پیامبر را توضیح دهید؟

نمونه ای کامل از این نوع هدایت را می توانیم در رفتار رسول خدا (ص) با حضرت علی ببینیم. آن حضرت

از همان دوران کودکی که تحت تربیت رسول خدا (ص) قرار گرفت، با استعداد بی نظیر خود، مراتب کمال

را در ایمان و عمل به سرعت پیمود. به همین جهت، علاوه بر تربیت از روش های معمولی، از هدایت های

معنوی رسول خدا (ص) نیز بهره می برد). آن حضرت فرموده است:

علی (ع)در باره هدایت معنوی پیامبر (ص) چه می فرماید؟

<<روزی رسول خدا (ص) هزار باب از علم را به رویم گشود که از هر کدام، هزار باب دیگر گشوده می شد.

روشن است که آموزش این علوم از طریق آموختن معمولی نبود، بلکه به صورت الهام بر روح و جان حضرت

علی(ع) بوده است.

شکلهای مختلف هدایت معنوی را توضیح دهید؟

این هدایت معنوی، شکل ها و صورت های مختلف دارد و با لیاقت و ظرفیت افراد متناسب است. بسیار

پیش آمده که عالمی پاک سرشت با همه تلاشی که کرده، در حلّ یک مسئله علمی بازمانده است و

رسول خدا (ص) به صورت الهام در خواب یا بیداری، او را هدایت کرده است.

عصمتپیامبر اکرم(ص)را توضیح دهید؟

عصمت، به معنای محفوظ بودن از گناه است. یکی از ویژگی های پیامبران، محفوظ بودن آنان از گناه

بوده است؛ یعنی آنان کارهایی را که خداوند واجب کرده است، انجام می دادند و کارهایی را که خداوند

حرام کرده است، ترک می کردند و این لازمه پیامبری آنان بود؛ زیرا بدون عصمت، اعتماد مردم به پیامبران

از بین می رفت و از آنان پیروی نمی کردند. به عبارت دیگر، بدون وجود عصمت، مسئولیت پیامبری به

نتیجه نخواهد رسید.

موارد عصمت پیامبر را بیان کنید؟

اگرپیامبری در دریافت وحی و ابلاغ آن به مردم معصوم نباشد،(علت) دین الهی به درستی بهمردم

نمی رسد و امکان هدایت از مردم سلب می شود.(معلول)

اگر پیامبری در تعلیم و تبیین دین و وحی الهی معصوم نباشد، (علت)امکان انحراف در تعالیم الهی پیدا

می شود و اعتماد مردم به دین از دست می رود.(معلول)

اگر پیامبری در اجرای احکام الهی معصوم نباشد، (علت) امکان دارد کارهایی که مخالف دستورهای

خداست، انجام دهد و مردم نیز از او سرمشق بگیرند و مانند او عمل کنند و به گمراهی دچار شوند.(معلول)

حال ، می توان پرسید:چه کسی تشخیص می دهد که کدام فرد توانایی مقاومت در مقابل

وسوسه گناه را دارد؟

روشن است که این کار از انسان ها ساخته نیست و فقط خداوند است که از آشکار و نهان افراد اطلاع

دارد و می تواند توانایی فرد در دوری از گناه را تشخیص دهد. بنابراین، وقتی خداوند کسی را به پیامبری

برمی گزیند، معلوم می شود که وی می تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.

خدای متعال در این باره می فرماید: اَللّهُاَعلَمُحَیثُیَجعَلرِسالَتَهو؛

خدابهترمیداندرسالتشراکجاقراردهد.

حال ببینیم که معصومیت از گناه و خطا به چه صورت است. آیا یک مانع بیرونی مانند فرشته،

پیامبران را از گناه و خطا حفظ می کند یا آنان با اختیار خود به سمت گناه و خطا نمی روند؟

در پاسخ می گوییم:پیامبران با اینکه مانند ما انسان ها غریزه و اختیار دارند، در مقام عمل به دستورات

الهی دچار گناه نمی شوند؛ زیرا کسی گناه می کند که هوی و هوس بر او غلبه کند و کسی که حقیقت

گناه و معصیت را مشاهده می کند و می داند که با انجام آن از چشم خدا می افتد و از لطف و رحمت

او دور می شود، محبت به خداوند را با هیچ چیز عوض نمی کند.

البته ما انسان ها در مورد بعضی از گناهان معصوم هستیم و حتی تصوّر آنها نیز برای ما ناراحت کننده و

آزاردهنده است، اما پیامبران در مورد همه گناهان عصمت دارند.

پاسخ به سئوالات شما

برخی می پرسند اگر پیامبر و امامان معصوم اند، پس چرا این قدر به درگاه خداوند استغفار

می کردند؟

پاسخ این که: استغفار پیامبران و امامان به درگاه خداوند از چند جهت بود:

1-استغفار و توبه مراتب و درجاتى متناسب با توبه کنندگان دارد. توبه گنهکاران برای رفع

گناه است و توبه و استغفار اولیای الهی برای دفع گناه. چنان که گاهی لباسی آلوده

می شودو برای پاک و تمیز کردن، آن را می شویند (رفع) و گاهی لباس چنان شفاف

و تمیز است که با دقت مراقب اند تا آلوده نشوند (دفع)

اولیای خدا با اشک و آه از خداوند می خواهند که آنان را در عرصه مبارزه با شیطان پیروز

گرداند تا قلب آنان آلوده به گناه نشود.آنان به خوبی می دانند که اگر یک لحظه لطف

خداوند از آنانگرفته شود در دام نفس اماره و شیطان گرفتار می شوند.

2- اولیاى الهى وقتى به خود و اعمال خویش مى نگرند با تمام عظمت و بزرگى که آن

اعمالدارند، آنها را در برابر عظمت بى نهایت الهى بسیار کوچک مى بینند؛ مانند کسی

که مهم تریندارایى اش مقدارى آب گل آلود باشد و آن را براى سلطان و پادشاهی هدیه

ببرد و چون عظمتبارگاه پادشاه را می بیند، از آنچه آورده، سخت شرمسار و سرافکنده

می گردد. پیامبران وامامان به دلیل تواضع و فروتنی ای که در برابر خداوند دارند، اعمال

خود را در برابر آن همه لطفو محبت خداوند به بندگانش بسیار ناچیز می دانند. به همین

دلیل، از ناچیز بودن اعمال خودشرمنده اند و از خداوند عذر می خواهند.

3- باید به این نکته توجه داشت که مسئولیت پیامبر و ائمه ایجاب می کرد تا آنان با افراد

مختلفی سر و کار داشته باشند. از صالحان و نیکان گرفته تا انسان های آلوده به گناه و

تبهکار. معاشرت زیاد پیامبران با مردم باعث می شد آنان احساس کنند که غباری بر

قلبشاننشسته است که با استغفار به دنبال زدودن آن بودند. چنانکه پیامبر فرمود:

>> انَّهُ لَیُغَانُ عَلَى قَلِبي وَ اِنّی لَاَستَغِفرُاللّهَ فِی کُلِّ یَومٍ سَبِعینَ مَرَّةً <<

<< گاهى بر دلم غبار مى نشیند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مى خواهم>>.

البته این غباری که پیامبر می فرمایند بر قلب ایشان نشسته است با غباری که به دلیل

گناهانبرقلب ما می نشیند تفاوت دارد؛ به طور مثال اگر سالن بزرگى را با نور کمى

روشن کنیم جزاشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن

کنیم حتى یک دانه ارزنهم دیده خواهد شد. پس می توان گفت، چون نور ایمان افراد

عادى کم است، بنابراین، تنهاگناهان بزرگخود را مى بینند ولى پیامبران و امامان

معصوم (ع)که از نور ایمان بسیار بالایىبرخوردارند اگراز هر لحظه عمرشان در حد اعلی

بهره مند نشوند، استغفار می کنند.

چرا قدرشناسی از پیامبر اکرم(ص): ضروری است؟ (نتایج تلاش 23 ساله پیامبر(ص)

چه بود؟)

رسول خدا (ص) در مدت 23 سال تلاش و با تحمل رنج های فراوان که نظیر آن در تاریخ یافت

نمی شود ، توانست بزرگ ترین و ماندگارترین پیام الهی را به مردم برساند و جامعه ای با ایمان به

خدا و به دور از شرک بنا کند. بنای چنین جامعه ای در سرزمینی بیگانه از ارزش های انسانی، خود

معجزه ای بزرگ بود که فقط با مجاهدت پیامبر اکرم(ص) میسر بود. اکنون جا دارد که ما مسلمانان

قدردان تلاش ها و مجاهدت های پیامبر باشیم و با اتحاد و همدلی با یکدیگر نگذاریم دشمنان اسلام

زحمات و تلاش های آن حضرت را بی اثر کنند.

برنامه های دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان چیست؟

نتایج زیانبار اختلاف افکنی میان مسلمانان توسط دشمنان را بیان کنید؟

باکمال تأسف مشاهده می کنیم که در یکی دو قرن اخیر دشمنان اسلام با یک نقشه

دقیقو برنامه ریزی شده، همبستگی مسلمانان را به دشمنی با یکدیگر تبدیل کرده و

اختلافاتمعمولی اقوام و مذاهب اسلامی را بزرگ جلوه دادند. یکی از نتایج زیان بار این

اختلاف ها،تجزیهکشورهای بزرگ اسلامی به کشورهای کوچک در سده اخیر بود تا قدرت

های استعمارگربه راحتی بتوانند بر آنها سلطه پیدا کنند و ذخایر آنان را به تاراج ببرند. این

ت اکنون نیز ازسوی این قدرت های استعماری در کشورهای منطقه در حال

اجراست.

چرا علمای اسلامی به وحدت تاکید دارند؟

با توجه به همین مسئله، سال هاست که علما و دانشمندان دلسوز در جهان اسلام، به خصوص در

ایران، روشنگری های فراوانی کردند تا بار دیگر، مسلمانان را علیه دشمنان اسلام متحد کنند و مانع

درگیری های میان آنان شوند. یکی از این علما، امام خمینی(ره) بود. ایشان در هر فرصتی، مسلمانان

دعوت می کرد و از اختلافات بازمی داشت.

امام خمینی (ره) در باره وحدت مسلمانان چه می فرماید؟

<<ای مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید، به پا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه

تعلیمات اسلام مجتمع شوید و دست خیانت ابرقدرت ها را از ممالک خود و خزائن سرشار آن کوتاه

کنید. دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید که شما دارای همه چیز هستید. بر فرهنگ

اسلامی تکیه کنید و با غرب و غرب زدگی مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید.>>

برنامه ای برای وحدت مسلمانان: نام ببرید؟

1- از اهانت و توهین به مقدسات سایر مسلمانان خودداری کنیم.

2- از مظلومان در تمام نقاط جهان، با روش های درست دفاع کنیم

3- کسانی را که به ظاهر خود را مسلمان می نامند ولی با دشمنان اسلام دوستی می ورزند،

بشناسیم

برای اینکه ما مسلمانان بتوانیم وحدت میان خود را تقویت کنیم و از قدرت حدود دو میلیارد مسلمان و

امکانات بی نظیر سرزمین های اسلامی برای پیشرفت خوداستفاده کنیم، نیازمند اجرای برنامه های

دقیقی هستیم که نقشه های تفرقه افکن استعمارگران و عوامل آنان را در سرزمین های اسلامی

خنثی کند و دل های مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کند. در اینجا به برخی از این اقدامات اشاره

می کنیم و می کوشیم آنها را در جامعه خود گسترش دهیم:

چرا از اهانت و توهین به مقدسات سایر مسلمانان خودداری کنیم.؟

برای این منظور شایسته است اعتقادات خود را با دانش و استدلال، اعتلا و ارتقا ببخشیم تا بتوانیم

با دیگر مسلمانان بر اساس معرفت و استدلال سخن بگوییم و اعتقادات خود را به نحو صحیح و بدون

نزاع و ناسزاگویی بیان کنیم.

2- از مظلومان در تمام نقاط جهان، با روش های درست دفاع کنیم و برای رهایی آنان از ظلم بکوشیم،

و به این سخن رسول خدا (ص)به خوبی عمل کنیم که فرمود:

<<هرکس فریاد دادخواهی مظلومی را که از مسلمانان یاری می طلبد بشنود، اما به یاری

آن مظلوم برنخیزد، مسلمان نیست.>>

چراکسانی را که به ظاهر خود را مسلمان می نامند ولی با دشمنان اسلام دوستی می

ورزند، بشناسیم؟

تافریب برنامه های آنان را نخوریم. روش این گروه ها چنین است که دشمنان اسلام مانند صهیونیست

ها را دوست و برخی مسلمانان را دشمن معرفی می کنند؛ به طوری که مردم عادی به تدریج با

دشمنان واقعی اسلام دوستی کنند و با گروهی از مسلمانان، دشمنی بورزند.

اندیشه و تحقیق

نمونه هایی از احکام اجتماعی اسلام را که اجرای آن ها نیازمند تشکیل حکومت است ،

بیان کنید؟

قوانین قضایی اسلام ( احکام جزا - دیات- قصاص) خمس زکات - جهاد و تنظیم رابطه با کفارو

بیگانگان

پیامبر اکرم (ص) به عنوان مرجع دینی مسلمانان ، چه کارهایی را انجام می داد؟

پيامبر اكرم (ص) فقط رساننده وحي نبود بلكه وظيفه تعليم وتبيين قرآن كريم را نيز بر عهده داشت تا

مردم بتوانند به معارف بلند اين كتاب آسماني دست يابند و جزئيات احكام وقوانين را بفهمند وشيوه

عمل كردن به آن را بياموزند. از اين رو ، گفتار و رفتار پيامبر (ص) اولين ومعتبرترين مرجع علمي براي

فهم عميق آيات الهي است و مسلمانان با مراجعه به آن ، به معناي واقعي بسياري از معارف اين كتاب

پي مي برند و شيوه انجام دستورات قرآن را مي آموزند . ما هم اكنون ، نماز ، روزه ،حج وبسياري

ديگر از وظايف خود را كه كليات آن ها در قرآن كريم آمده ، مطابق گفتار و رفتار رسول خدا (ص)

انجام مي دهيم .به راستي كه ايشان اولين و بزرگ ترين معلم قرآن بوده است .

3- به نظر شما کدام یک از احکام و دستورات دین اسلام نیاز بیشتری به تشکیل حکومت

الهی دارد؟

1 ـ نماز و روزه واجب

2 ـ حج

3-امر به معروف و نهی از منکر

4- حجاب و پوشش

5- توانمندی نظامی و ایجاد رعب در دل دشمنان

6- نفی سلطه بیگانگان

7- کمک به مسلمانان گرفتار در نقاط مختلف جهان

4- با توجه به حدیث امام باقر بیان کنید که چرا ولایت از نماز و روزه و سایر عبادات مهم تر

است؟

اين حدیثاز اهميت بسيار بالاي ولايت حكايت مي كند . زيرا وقتي ولايت و حكومت اسلامي

برقرار شود ، فرصت براي اجراي تمام احكام دين از جمله نماز ، زكات ، روزه و حج فراهم

مي شود و مردم اعمال خود را در سايه ولايت الهي انجام مي دهند

درس اول هدایت الهی

درس دوم تداوم هدایت

درس سوم معجزه جاویدان

درس چهارم مسئولیت های پیامبر (ص)

درس پنجم امامت ، تداوم رسالت

قرآن ,ص ,پیامبر ,اجتماعی ,اجرای ,حکومت ,تشکیل حکومت ,حکومت اسلامی ,قرآن را ,های پیامبر ,احکام اجتماعی ,تشکیل حکومت اسلامی ,اجرای احکام اجتماعی ,ضرورت اجرای احکام ,احکام اجتماعی اسلام

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

كشكول عباس ابادي سپهرداد ویستا رایانه مطالب اینترنتی سایتی برای همه موروِنا داستان زندگی من درمان بیماری ها royeshbarg آسون بخون